محل تبلیغات شما

 

 

افکار عمومی

 

فرزاد وثوقی – رومه نگار

 

خبرگزاری های خارجی همچنان صدر نشین حوزه اطلاع رسانی به ایرانیان هستند . مردم هم چه بخواهیم و چه نخواهیم از همین بنگاه‌های خبری تغذیه می‌کنند.  سرمایه‌گذاری انجام شده روی این خبرگزاری ها بسیار کلان است و ذایقه شناسی ملت ها در آن یک اولویت است .  خبرگزاری هایی که هم تصویری و هم صوتی و نیزروی شبکه‌های اجتماعی 

 ۲۴ ساعته در حال هدایت افکار عمومی هستند.  در مقابل این تلاش گسترده  خارجی و برخورداری از اطلاعات دقیق و حساب شده آنان ،رسانه های داخلی منفعل و غیر قابل اعتماد ارزیابی می‌شوند.  دولتها تا کنون  خبرگزاری قوی مقتدر و تاثیرگذار نداشته اند .

آنچه به عنوان اطلاع رسانی  قطره‌چکانی در قالب هدایت افکار عمومی منتشر می‌شود غالبا ناقص و در باور مردم کنجانده نمی شود و مردم برای تایید اخبار داخلی همچنان آویزان  رسانه‌های خارجی هستند.   دولت‌ها مدت زمانی است که رسانه‌های داخلی را تضعیف کرده اند حتی رسانه‌های همسو با دولت نیز توان و برد لازم و کافی را بحث اثر گذاری را ندارند .

اگر به دقت بخواهیم وضعیت را ارزیابی کنیم باید گفت ،سرمایه گذاری شایسته وبایسته ای در حوزه فرهنگی که ریشه ، اساس و بنیان امور را در بر گیرد را شاهد نبوده ومورد غفلت قرار داده ایم و این مهم را می توان از پایه های ابتدایی تحصیل مورد رصد وپایش قرار دادو  به رده‌های بالای آموزش عالی و کسب مهارت های زندگی تعمیق داد.

 دلال بازی و واسطه‌گری صرف حوزه‌های اقتصادی نیست وقتی با فشار اقتصادی می توان تاریخ را نوشت و به فرهنگ یک ملت جهت دلخواه  داد .  

حالا و در این شرایط سخت  ارزیابی میزان توفیق عملیات درونی  در جهت دهی فرهنگی  ضروری است . هرچند با شرایط موجود وگسترش آسیب های اجتماعی می توان گفت  توفیقی در این حوزه نداشته ایم  وآثار عینی این آسیب سخت را می توان از تلفات این شبیخون فرهنگی وروابط فی مابین اعضای اجتماع دید و تاسف خورد .

 رسانه های داخلی در عین باور بر این موضوع که باید سهم آورده از حوزه اقتصاد به حوزه فرهنگ  داشته باشند اما باید از حمایت های دولت در بودجه های تعریف شده سالانه نیز برخوردار باشد تا در عین استقلال درجریان اطلاع‌رسانی آنرا پویا و شفاف نگهدارند  و  با طرح دوباره موضوع و مهندسی فرهنگی دقیق و حساب شده اخبار را آنطور که مردم دلشان می خواهد به دستشان برسانند در واقع   رسانه ها باید قادر باشند ذائقه شناسی کنند .  ذائقه شناسی یعنی بدانیم در کجا ،چه زمانی وچگونه می توانیم اطلاع  رسانی  تاثیرگذار داشته باشیم  . 

رسانه های خارجی از گذشته های دور با ذائقه مخاطبین خود  بازی کرده اند وشاید هالیوود یکی از این جریانات مخاطب شناسی وحفظ رابطه با مخاطبان در جای جای  است . در واقع  اول باید ذایقه مخاطب را شناخت  و بعد به تولید اخبار ‌پرداخت .   برخورداری از منابع غنی خبری و ضرورتا  داخلی نیز یکی از اصول حرفه‌ای و ممتاز در امور است.

 نقطه سر  خط -  رسانه های داخلی مدت زمانی است  در محرومیت اطلاعاتی و اعتباراتی گرفتار شده اند .

یکی از دلایل این محرومیت در حوزه اطلاعات، تقسیم بندی خطوط وگروه های ی خودی وغیر خودی ودر نهایت  فشار بر جریان اطلاع‌رسانی با هدف تضعیف جناح‌های رقیب است  جناح بندی و صف کشی ی در عرصه اطلاع‌رسانی تنها به یک ایستگاه ختم می شود و آن بی اعتمادی عمومی است و این لطمه باعث می شود  مردمی که  به دنبال سرعت اطلاع‌رسانی و شفافیت  رسانه‌های داخلی هستند ، ناامید از روند فعلی به همان سیستم دریافت اطلاعات و اخبار از رسانه های خارجی بسنده ‌کنند و در این بین باید در انتظار هدایت افکار عمومی توسط جبهه خارجی بود و اگراین جبهه   در این زمینه توفیق به دست آوردند تاثیرات خود را بر یک نسل وارد نموده ودر طول زمان این استیصال، انان را در ورطه استعمار نو نگه خواهد داشت . ///انتهای پیام640 کلمه

 

 

 

یادداشت روز 7 بهمن ماه 1398

یادداشت روز 5 بهمن ماه 1398

یادداشت روز 4 بهمن ماه 1398

های ,حوزه ,داخلی ,توان ,خارجی ,شناسی ,می توان ,در این ,های داخلی ,یکی از ,افکار عمومی ,هدایت افکار عمومی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

2ND CAMERA FESTIVAL