محل تبلیغات شما

 

 

 

اطلاعات محرمانه

 

فرزاد وثوقی – رومه نگار

 

گاهی بعضی اخبار را طبقه بندی می کنیم و آنرا از رسانه های داخلی دریغ اما دراختیار رسانه های آنسوی مرزها قرار میدهیم .شاید نام این عمل را نشت اطلاعات باید گذاشت اما با خبر بودن رسانه های آنسوی مرز از برخی اخبار داخلی وسکوت رسانه های داخلی به پرسشی بزرگ در اذهان عمومی تبدیل شده است. بالاخره باید اعلام می کردیم که چه خطای بزرگی را با سرنگونی یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط خارجی مرتکب شدیم .

 سیستم پدافند هوایی کشور هر چند وارداتی ویا تولید داخل با معایب بسیاری همراه است ،حتی اگر این خطا انسانی باشد ویکی از افسران مربوطه دستش به اشتباه روی دکمه قرمزشلیک رفته باشد. یکی از خصوصیات جنگ های نوین (الکترونیک) همین اختلال در سیستم های راهبری وراداری است که بطور قطع هدایت کننده سیستم دفاعی موشکی کشورهاست . درواقع برتری با ارتش هایی است که بیشتر وبهتر بتوانند درسیستم های راهبری وراداری اختلال ایجاد کنند وبدون حضور فیزیکی از صف مقابل کشته بگیرند.

حالا ما مرتکب این اشتباه بزرگ شدیم . شاید بهتر بود این همه با افکار عمومی بازی نمی کردیم وهمان روز نخست اصل ماجرا را به اطلاع ملت بزرگ ایران ونیز دولت دهای خارجی میرساندیم . در داخل کشور دو موج بزرگ خبری را باعث شدیم . موج اول اخبار رسانه های دولتی بود که بشدت تکذیب می کردند و از افکار عمومی می خواستند به اخبار بیگانه توجهی نکنندوآب به آسیاب دشمنان نظام نریزند وموج دوم اخباری بود که طبق معمول از رسانه های آنسوی مرز دریافت می شد وانگار صادقانه تر بود.

معلوم نیست چرا در حالی که رسانه های داخلی باید سکوت کنند اما اطلاعات دسته اول وگاها تصویری از رویدادهای داخلی توسط رسانه های آنسوی مرز منتشر می شود . درواقع رسانه های آنسوی مرز در دریافت اطلاعات از داخل، مقدم بررسانه های داخلی هستند . ما به رسانه های داخلی سکوت وخود سانسوری را وبه رسانه های آنسوی مرز طلب اطلاعات را آموخته ایم . آنها یادگرفته اند اخبار دسته اول را بدون اتلاف وقت منتشر کنند وهمیشه دسته اول باشند و البته رسانه های داخلی آموخته اند باید سکوت کنند وآب به آسیاب دشمنان قسم خورده نریزند.

یکی از تکنیک های رسانه ای برخورداری از منابع موثق وتاثیر گذار است . این منابع موثق معمولا وبطور یقین در بدنه دولت ها ودستگاههای برنامه ریز و اجرایی وجود دارند. دراین بین هستند خبرنگارانی که نحوه کار وفعالیت آنان برای دریافت اطلاعات از این منابع طراحی شده است.

 درواقع انتشار هدفمند اخبارویا پیش خبرهای مهم از یک رویداد ووجود وحضور عناصر منتشر کننده ای که بعضا اخبارشان قابل تایید وتکذیب است. دردنیای امروز آرایش رسانه ای یک آرایش در جبهه خودی است . قدرت ها ، رسانه ها را با این آرایش در جبهه های مختلف ومتناسب با نوع عملکرد واجرای عملیات روانی صف بندی می کنند.

عملیات روانی رسانه ها از اجرای عملیات های نظامی تاثیر گذارتر وگاهی مخرب تر است . گرفتن اعتماد به نفس ، تشدید روحیه قدرت طلبی ویا شکست پذیری در تکنیک های رسانه ای دارای برنامه ریزی های وسیعی است. تشکیل رسانه های دارای قدرت وصاحب اطلاعات ، با صرف اعتبارات لازم گاها از ایجاد برخی ارتش ها ، لشکرهاوشاید گردان های انتحاری برای ایجاد وحشت جناح مقابل هم بیشتر است.

کاری که داعش در مشرق زمین انجام داد اگر با پوشش قوی رسانه های هدفمند همراه نبود هیچگاه چنین تاثیراتی نداشت .ایجاد رعب  ووحشت با انتشار چند تصویر از ذبح انسانها ونسل کشی تحت پوشش دین ، آسیب های بسیاری به اعتماد ملل جهان وارد کرد. تست های موفقی هم در عالم اجرا از مهم توصیف کردن این عملیات روانی دربین ملل جهان گرفته  شد و تماما تثیرات مثبت را تایید نمود. نمایش فیلم کوتاه در شبکه های اجتماعی از رییس جمهور آمریکا در روزهای گذشته که با فریاد تکبیریکی از حاضران ، متزل می شودو مراسم سخنرانیش بهم می خورد نمونه ای از این تلاش وتوفیق درآن است .

این روزها کسی به معنای پیشین آن دنبال جنگ و صف کشی سرباز ها نیست . توان نظامی در تجهیزات موشکی ونیروهای هوا فضا تمرکز یافته است. بیو تروریسم نمونه دیگری از این جنگ های خاموش اما پر تلفات است . تست های موفق وهراس برانگیز آن را می توان در انتشار اخبار کیک های آلوده مورد ملاحظه قرار داد. اتفاقی که هم صنایع تولیدی کشور را با خطر تعطیلی وموج بیکاری روبرو می کند و هم افکار عمومی را به هراس وا میدارد. هراسی که عواقب وخیمی در بعد امنیت داخلی به همراه دارد. بیو تروریسم نسخه جدید وتهاجمی دشمن است که حتی بصورت انتحاری با بهره گیری از یک نفر ، قادر خواهند بود تلفات بسیاری از صف مقابل بگیرند.

صادق بودن با افکار عمومی یکی از بهترین روش های ممکن در جنگ روانی است ، عناصر فعال دررسانه های داخلی می توانند به عنوان افسران جنگ نرم این فرصت را از دشمن بگیرند وزمینه را برای اجرای بسیاری برنامه ها فراهم کنند. اجرای برنامه سهمیه بندی بنزین آنهم درشرایطی که رسانه های داخلی به نقل از وزرا ونمایندگان این خاطر جمعی را به مردم داده بودند که بنزین گران نخواهد شد یک نوع خود زنی اطلاعاتی بود. درواقع با این کار رسانه های داخلی ومنابع داخلی را بی اعتبار کردیم .

هم وزیرو هم نماینده مجلس بی اعتبار ودروغگو شدند هم رسانه های داخلی . با این حرکت غلط وشاید هدفمند به اعتماد مردم ضربه واردکردیم . در کلام پایانی باید به این نکته مهم توجه نمود که انتشار اطلاعات باید در زمان مناسب ، فوری وتاثیر گذار انجام شود . درغیر این صورت میدان جنگ نرم را واگذار نموده ایم وباخت را برای خود رقم زدیم . انتظار میرود منابع داخلی رسانه های داخلی را مقدم بر رسانه های آنسوی مرز بدانند و هدایت افکار عمومی را به صف خودی بسپارند . /// انتهای پیام 963 کلمه      

 

 

 

یادداشت روز 7 بهمن ماه 1398

یادداشت روز 5 بهمن ماه 1398

یادداشت روز 4 بهمن ماه 1398

های ,رسانه ,داخلی ,، ,اطلاعات ,آنسوی ,رسانه های ,های داخلی ,های آنسوی ,آنسوی مرز ,افکار عمومی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

یادداشتهای یک دانشجوی پزشکی